Οι αιτήσεις των δήμων Κερατέας Λαυρεωτικής και της Κοινότητας Γραμματικού που ζητούν να μην κατασκευαστούν Ολοκληρωμένες Εγκαταστάσεις Διαχείρισης Αποβλήτων (ΟΕΔΑ) στις θέσεις Βραγόνι και Μαύρο Βουνό αντίστοιχα, συζητήθηκαν στο Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας
Κάτοικοι των δύο περιοχών συγκεντρώθηκαν την ίδια ώρα έξω από το Δικαστικό Μέγαρο, όπου είχαν αναρτήσει και τρία πανό με συνθήματα κατά της κατασκευής ΟΕΔΑ.
Κατά την ακροαματική διαδικασία η εισηγήτρια των υποθέσεων κ. Αικατερίνη Σακελλαροπούλου αναφέρθηκε στο ιστορικό των υποθέσεων.
Ως προς την περιοχή της Κερατέας ανέφερε ότι σε έκταση 540 στρεμμάτων προβλέπεται να κατασκευαστεί: α) Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), δυναμικότητας 72.500 τόνων κατ' έτος και επιφάνειας 5 στρεμμάτων (ειδικότερα, στην εν λόγω μονάδα θα λαμβάνουν χώρα διαχωρισμός και ανάκτηση των κυριότερων κατηγοριών υλικών που ενδείκνυνται για περαιτέρω αξιοποίηση), β) Μονάδα κομποστοποίησης, δυναμικότητας 40.000 τόνων κατ' έτος και επιφάνειας 40 στρεμμάτων (στην εν λόγω μονάδα προβλέπεται η παραγωγή compost από προδιαλεγμένα στην πηγή οργανικά υλικά, ήτοι πράσινα, γεωργικά ή/και οργανικό οικιακών αποβλήτων), γ) Μονάδα προεπεξεργασίας (βιολογικής ξήρανσης), δυναμικότητας 127.500 τόνων, κατ' έτος και επιφάνειας 40 στρεμμάτων, δ) Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων ή και Υπολειμμάτων (ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ), δυναμικότητας 127.500 τόνων κατ' έτος, συνολικής χωρητικότητας 4,2 εκατ. κυβικών μέτρων και επιφάνειας 170 στρεμμάτων και ε) Έργα υποδομής - οδός προσπελάσεως στις εγκαταστάσεις κ.λπ.
Από την πλευρά του Δήμου Κερατέας υποστηρίχθηκε ότι ο Ν. 3164/2003 με τον οποίο εγκρίθηκε η δεύτερη φάση σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων της Αττικής είναι αντισυνταγματικός, παρά το γεγονός ότι κατά το πρόσφατο παρελθόν το Συμβούλιο της Επικρατείας τον έκρινε νόμιμο.
Επισημάνθηκε παράλληλα ότι κοντά στο χώρο εγκατάστασης ΟΕΔΑ υπάρχει ο αρχαιολογικός χώρος του Οβριοκάστρου και κατά συνέπεια παραβιάζονται το άρθρο 24 του Συντάγματος και η Διεθνής Σύμβαση της Γρανάδας για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ευρώπης. Όπως τόνισε παράλληλα ο Δήμος από τον αρχαιολογικό χώρο υπάρχει οπτική επαφή με το υπό κατασκευή ΟΕΔΑ, κάτι που δεν επιτρέπεται.
Ο εκπρόσωπος του υπουργείου διευκρίνισε ότι η κατασκευή του ΟΕΔΑ θα μετατοπιστεί νοτιότερα κατά 150 μέτρα, κάτι όμως που αμφισβητήθηκε τόσο από το Δήμο όσο και από τους παριστάμενους στην αίθουσα του δικαστηρίου κατοίκους της Κερατέας.
Από το Δήμο τονίστηκε επιπλέον ότι δεν έχει εκφράσει θέση για τα αρχαία το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ΚΑΣ και ότι ο Σύλλογος Αρχαιολόγων έχει χαρακτηρίσει ασυμβίβαστη την κατασκευή ΟΕΔΑ κοντά στον αρχαιολογικό χώρο του Οβριοκάστρου, καθώς υποβαθμίζεται το μνημείο. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου ανταπάντησε ότι εξέφρασαν την άποψή τους για το θέμα αυτό 20 αρχαιολόγοι και όχι το σύνολο των μελών του Συλλόγου Αρχαιολόγων.
Εν τω μεταξύ, το Δημόσιο, αλλά και ο Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) που είναι ο φορέας διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, υποστήριξαν ότι έχουν κριθεί συνταγματικά τα έργα κατασκευής των δύο ΟΕΔΑ, τονίζοντας ότι για την υλοποίηση των έργων εξακολουθούν και ισχύουν οι επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι ανάγονται στη δημόσια υγεία.
Οι εκπρόσωποι του Δημοσίου και της ΕΣΔΚΑΝΑ σημειώσουν επίσης ότι δεν έχουν αλλάξει οι αρχικοί περιβαλλοντικοί όροι του όλου έργου, ενώ το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Κάτοικοι των δύο περιοχών συγκεντρώθηκαν την ίδια ώρα έξω από το Δικαστικό Μέγαρο, όπου είχαν αναρτήσει και τρία πανό με συνθήματα κατά της κατασκευής ΟΕΔΑ.
Κατά την ακροαματική διαδικασία η εισηγήτρια των υποθέσεων κ. Αικατερίνη Σακελλαροπούλου αναφέρθηκε στο ιστορικό των υποθέσεων.
Ως προς την περιοχή της Κερατέας ανέφερε ότι σε έκταση 540 στρεμμάτων προβλέπεται να κατασκευαστεί: α) Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), δυναμικότητας 72.500 τόνων κατ' έτος και επιφάνειας 5 στρεμμάτων (ειδικότερα, στην εν λόγω μονάδα θα λαμβάνουν χώρα διαχωρισμός και ανάκτηση των κυριότερων κατηγοριών υλικών που ενδείκνυνται για περαιτέρω αξιοποίηση), β) Μονάδα κομποστοποίησης, δυναμικότητας 40.000 τόνων κατ' έτος και επιφάνειας 40 στρεμμάτων (στην εν λόγω μονάδα προβλέπεται η παραγωγή compost από προδιαλεγμένα στην πηγή οργανικά υλικά, ήτοι πράσινα, γεωργικά ή/και οργανικό οικιακών αποβλήτων), γ) Μονάδα προεπεξεργασίας (βιολογικής ξήρανσης), δυναμικότητας 127.500 τόνων, κατ' έτος και επιφάνειας 40 στρεμμάτων, δ) Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων ή και Υπολειμμάτων (ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ), δυναμικότητας 127.500 τόνων κατ' έτος, συνολικής χωρητικότητας 4,2 εκατ. κυβικών μέτρων και επιφάνειας 170 στρεμμάτων και ε) Έργα υποδομής - οδός προσπελάσεως στις εγκαταστάσεις κ.λπ.
Από την πλευρά του Δήμου Κερατέας υποστηρίχθηκε ότι ο Ν. 3164/2003 με τον οποίο εγκρίθηκε η δεύτερη φάση σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων της Αττικής είναι αντισυνταγματικός, παρά το γεγονός ότι κατά το πρόσφατο παρελθόν το Συμβούλιο της Επικρατείας τον έκρινε νόμιμο.
Επισημάνθηκε παράλληλα ότι κοντά στο χώρο εγκατάστασης ΟΕΔΑ υπάρχει ο αρχαιολογικός χώρος του Οβριοκάστρου και κατά συνέπεια παραβιάζονται το άρθρο 24 του Συντάγματος και η Διεθνής Σύμβαση της Γρανάδας για την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Ευρώπης. Όπως τόνισε παράλληλα ο Δήμος από τον αρχαιολογικό χώρο υπάρχει οπτική επαφή με το υπό κατασκευή ΟΕΔΑ, κάτι που δεν επιτρέπεται.
Ο εκπρόσωπος του υπουργείου διευκρίνισε ότι η κατασκευή του ΟΕΔΑ θα μετατοπιστεί νοτιότερα κατά 150 μέτρα, κάτι όμως που αμφισβητήθηκε τόσο από το Δήμο όσο και από τους παριστάμενους στην αίθουσα του δικαστηρίου κατοίκους της Κερατέας.
Από το Δήμο τονίστηκε επιπλέον ότι δεν έχει εκφράσει θέση για τα αρχαία το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ΚΑΣ και ότι ο Σύλλογος Αρχαιολόγων έχει χαρακτηρίσει ασυμβίβαστη την κατασκευή ΟΕΔΑ κοντά στον αρχαιολογικό χώρο του Οβριοκάστρου, καθώς υποβαθμίζεται το μνημείο. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου ανταπάντησε ότι εξέφρασαν την άποψή τους για το θέμα αυτό 20 αρχαιολόγοι και όχι το σύνολο των μελών του Συλλόγου Αρχαιολόγων.
Εν τω μεταξύ, το Δημόσιο, αλλά και ο Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) που είναι ο φορέας διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, υποστήριξαν ότι έχουν κριθεί συνταγματικά τα έργα κατασκευής των δύο ΟΕΔΑ, τονίζοντας ότι για την υλοποίηση των έργων εξακολουθούν και ισχύουν οι επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι ανάγονται στη δημόσια υγεία.
Οι εκπρόσωποι του Δημοσίου και της ΕΣΔΚΑΝΑ σημειώσουν επίσης ότι δεν έχουν αλλάξει οι αρχικοί περιβαλλοντικοί όροι του όλου έργου, ενώ το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου