Ένας ακόμη πρωτοποριακός θεσμός που καθιερώνει ο «Καλλικράτης» είναι και η θέση του Συμπαραστάτη του πολίτη και της επιχείρησης. Πρόκειται για έναν θεσμό που μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί σε σύμμαχο του πολίτη απέναντι στην όποια αδιαφορία και όχι μόνο της δημοτικής αρχής… Κύριος ρόλος που καλείται να παίξει είναι ο έλεγχος των ΟΤΑ και η ενίσχυση των δικαιωμάτων των πολιτών.
Μέχρι σήμερα όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες και οι τοπικές επιχειρήσεις με τους δήμους στους οποίους ανήκουν λύνονται μόνο μέσα από την οδό της δικαιοσύνης. Αυτό συνήθως έχει σαν αποτέλεσμα την καθυστέρηση των αποφάσεων και σε πολλές αγκυλώσεις που οδηγούν, συνήθως στην ανακοπή ανάπτυξης των επιχειρήσεων και στην υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών.
Αυτός ο νέος θεσμός εισάγεται σε δήμους άνω των 20,000κατοίκων. Η θέση προκηρύσσεται από τον δήμο και ο συμπαραστάτης επιλέγεται από το δημοτικό συμβούλιο με πλειοψηφία 2/3. Με την ίδια πλειοψηφία μπορεί να ανακαλείται ο διορισμός του όταν εκτελεί πλημμελώς τα καθήκοντα του. Δικαίωμα υποψηφιότητας έχουν όλοι εκτός των εκλεγμένων στον δήμο την περιφέρεια και την βουλή. Η Πρόκειται για πρόσωπα «κύρους και εμπειρίας» και καταθέτουν αιτήσεις έπειτα από δημόσια προκήρυξη της θέσης.
Τα καθήκοντά του;
Δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους. Μια άλλη αρμοδιότητά του είναι η δυνατότητα αυτεπάγγελτης παρέμβασής του με την διατύπωση προτάσεων για την βελτίωση δημοτικών υπηρεσιών. Η κάθε έκθεσή του πρέπει να συζητείται υποχρεωτικά στα δημοτικά συμβούλια και να αναρτάται στις ιστοσελίδες τους.Δείτε τι ακριβώς λέει ο νόμος
Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης1. Στους δήμους άνω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξεως που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου, πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης. Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί αιρετός δήμου, περιφέρειας ή βουλευτής. Ως προς το αξίωμα του συμπαραστάτη του δημότη ισχύουν τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που προβλέπονται στο άρθρο 14 του παρόντος. Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.
2. Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου. Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση με την ίδια πλειοψηφία. Είναι επιτρεπτή με την ίδια πλειοψηφία και την αυτή διαδικασία η ανάκληση του συμπαραστάτη για πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
3. Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους.
4. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.
5. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον απολογισμό της δημοτικής αρχής κατά τις διατάξεις του άρθρου 217 του Κ.Δ.Κ., εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. Ο συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει.
Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη υποβάλλονται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό συμβούλιο και στον γενικό γραμματέα του δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα των δημοτικών υπηρεσιών.
6. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης λαμβάνει αντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου. Ως προς την καταστατική θέση και τις ευθύνες του συμπαραστάτη και της επιχείρησης ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους δημοτικούς συμβούλους.
Παράγοντες που μπορούν συντελέσουν στην αποτελεσματικότητα και στην επιτυχία του θα είναι:
Η ανεξαρτησία του από τις δημοτικές αρχές, παρόλο που υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου.
Να παρέχει τα εχέγγυα ότι ενεργεί με αμεροληψία και διαφάνεια, κι όχι ως άλλοθι της κακοδιοίκησης.
Η διαφάνεια της δράσης του θα διασφαλίζεται με την τήρηση καταγραφής για κάθε βήμα της διαμεσολάβησης και με την δημοσιοποίηση κάθε αποτελέσματος, με την ανάρτηση της έκβασης κάθε καταγγελίας στο διαδίκτυο.
Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης μπορεί να συμβάλλει στην εμβάθυνση των δικαιωμάτων των δημοτών, αναδεικνύοντας νέες διαστάσεις στην εξωδικαστική επίλυση διαφορών και παρεμβαίνοντας θεσμικά σε φλέγοντα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι στο πεδίο των δικαιωμάτων των πολιτών.
Ευτυχία Ζερδέ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου