Tου Ε. Γ. ΦΟΥΓΙΑ,
Δρ. Πολιτικού Μηχανικού-Υγιεινολόγου
Ε.ΥΔ.Α.Π Α.Ε., Διεύθυνση Μελετών, Υπηρεσία Μελετών Έργων Αποχέτευσης
Την τελευταία δεκαπενταετία τα έργα αποχέτευσης και εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων στη χώρα μας, έχουν παρουσιάσει έντονη μελετητική και κατασκευαστική δραστηριότητα. Η δραστηριότητα αυτή υπαγορεύθηκε από την ανάγκη εναρμόνισης με την περιβαλλοντική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την Oδηγία 91/271/ΕΟΚ, όπως αυτή συμπληρώθηκε από την Οδηγία 98/15/EC και έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο με την ΚΥΑ 5673/400/97.
Η Oδηγία 91/271 λειτούργησε καταλυτικά στην ανάπτυξη έργων εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων στη χώρα μας. Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση δύο κύριων χρηματοδοτικών πακέτων από την Ε.Ε (Α’ και Β’ Κ.Π.Σ) καθώς και του Γ’ Κ.Π.Σ που είναι σε διαδικασία ολοκλήρωσης, από τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ [1] προκύπτει πως σε ολόκληρη τη χώρα έχουν ήδη κατασκευαστεί περί τις 200 εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων (Ε.Ε.Λ). Για την πλήρη όμως κάλυψη της χώρας σε ΕΕΛ, απαιτείται η κατασκευή ακόμα 190 περίπου εγκαταστάσεων, που προτείνονται από το ΥΠΕΧΩΔΕ να κατασκευαστούν στα πλαίσια της 4ης Προγραμματικής Περιόδου (Δ’ Κ.Π.Σ ή ΕΣΠΑ: 2007-2013).
Η ανάγκη υλοποίησης έργων αποχέτευσης στην Ανατολική Αττική
Παρά λοιπόν την αναμφισβήτητη πρόοδο που έχει σημειωθεί την τελευταία δεκαπενταετία στη χώρα μας στη διαχείριση των αστικών λυμάτων της, λόγω κυρίως της εισροής μεγάλων χρηματοδοτικών κονδυλίων από την Ε.Ε., πολλά ακόμα απομένουν να γίνουν στον τομέα αυτό.
Ακόμα και σήμερα μεγάλες περιοχές της χώρας εξακολουθούν να στερούνται βασικών υποδομών σε δίκτυα αποχέτευσης και εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η Ανατολική Αττική και
ιδιαίτερα η ευρύτερη περιοχή των Βορείων και Κεντρικών Μεσογείων καθώς και η περιοχή της Λαυρεωτικής. Ολόκληρη η περιοχή αυτή έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε περιοχή μόνιμης κατοικίας και επέκτασης του πολεοδομικού ιστού της Αθήνας, όπως και μετεγκατάστασης βιομηχανικών δραστηριοτήτων από άλλες περιοχές της Αττικής, κυρίως λόγω της δημιουργίας μεγάλων έργων στην περιοχή (Αττική Οδός, Αεροδρόμιο Σπάτων κλπ.).
Στην Ανατολική Αττική δεν υπάρχουν σήμερα αποχετευτικά δίκτυα συλλογής των αστικών λυμάτων. Επί συνόλου 21 οικισμών, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τελευταίας απογραφής του 2001 σε συνδυασμό με τις προθεσμίες που προβλέπονται από την Οδηγία 91/271, 5 οικισμοί (Αρτέμιδα, Νέα Μάκρη, Ραφήνα, Κορωπί και Μαρκόπουλο) προτεραιότητας Β που έχουν σήμερα πληθυσμό μεγαλύτερο από 15.000 κατοίκους θα έπρεπε ήδη από 31-12-2000 να διαθέτουν ολοκληρωμένα δίκτυα αποχέτευσης συνδεδεμένα με εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων. Για τους χαρακτηρισμένους οικισμούς προτεραιότητας Γ με πληθυσμό μικρότερο των 15.000 κατοίκων στην Ανατολική Αττική (συνολικά 14 οικισμοί), η αντίστοιχη ημερομηνία συμμόρφωσης που έχει παραβιαστεί ήταν η 31-12-2005.
Τα δεδομένα αυτά έχουν ήδη γίνει γνωστά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που απαιτεί εδώ και τώρα την υλοποίηση δικτύων αποχέτευσης και εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού στην περιοχή. Διαφορετικά, ο κίνδυνος της επιβολής προστίμων στη χώρα μας για παραβιάσεις της περιβαλλοντικής κοινοτικής νομοθεσίας είναι μεγάλος. Με την 1η καταδικαστική απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) της 25-10-2007 (υπόθεση C440/06), το Δικαστήριο έκρινε ότι η Ελληνική Δημοκρατία παρέβη τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις της Οδηγίας 91/271, διότι δεν μερίμνησε ώστε, έως την 31η Δεκεμβρίου 2000, 23 οικισμοί της χώρας προτεραιότητας Β με ισοδύναμο πληθυσμό άνω των 15.000 κατοίκων να διαθέτουν δίκτυα αποχέτευσης και εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων. Ανάμεσα στους οικισμούς αυτούς, οι 5 οικισμοί (Αρτέμιδα, Νέα Μάκρη, Ραφήνα, Κορωπί και Μαρκόπουλο) βρίσκονται στην Ανατολική Ατττική. Και η απόφαση αυτή είναι μόνο η αρχή. Επίκειται, νέο κύμα παραπομπών της χώρας μας στο ΔΕΚ για την έλλειψη βιολογικών καθαρισμών σε οικισμούς προτεραιότητας Γ, οι οποίοι θα έπρεπε ήδη να διαθέτουν υποδομές αποχέτευσης από 31-12-2005.
Ο σχεδιασμός της ΕΥΔΑΠ για την Αν. Αττική
O σχεδιασμός της ΕΥΔΑΠ για την Ανατολική Αττική προβλέπει 4 νέα Κέντρα Επεξεργασίας των Λυμάτων (ΚΕΛ Βορείων Μεσογείων, Κορωπίου-Παιανίας, Λαυρίου και Παλαιάς Φώκαιας) με αντίστοιχες θέσεις εκβολής στη θάλασσα. Η ανάπτυξη των παραπάνω ΚΕΛ θα μπορούσε να εξυπηρετήσει το 85-90% του προβλεπόμενου καλοκαιρινού εποχιακού πληθυσμού αιχμής της Ανατ. Αττικής μέχρι το 2040, που εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει μέχρι τα 1.000.000 περίπου άτομα.
Από τα παραπάνω έργα, το ωριμότερο έργο για υλοποίηση είναι το ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας. Το έργο αυτό έχει εξασφαλίσει την πλήρη συναίνεση των Δήμων Κορωπίου και Παιανίας για την κατασκευή του - κάτι το οποίο δεν έχει συμβεί μέχρι σήμερα για τις άλλες περιπτώσεις ΚΕΛ της Αν. Αττικής-, και οι Δήμοι αυτοί έχουν μάλιστα χρηματοδοτήσει τις σχετικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί μέχρι στιγμής από την ΕΥΔΑΠ. Για το ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας έχει συνταχθεί μέχρι σήμερα η Προμελέτη των βασικών έργων αποχέτευσης ακαθάρτων (βασικοί συλλεκτήρες ακαθάρτων, εγκαταστάσεις επεξεργασίας και αγωγός διάθεσης), η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των έργων (Μ.Π.Ε), η Οριστική Μελέτη του δευτερεύοντος δικτύου ακαθάρτων της πόλης Κορωπίου, ενώ επίκειται η έκδοση των περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή των έργων. Για την περαιτέρω ωρίμανση του έργου από πλευράς σύνταξης μελετών έχει εγκριθεί από την Περιφέρεια Αττικής η χρηματοδότηση των λοιπών Οριστικών Μελετών συνολικής δαπάνης περίπου 1.500.000 €, που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου (Οριστικές μελέτες κεντρικού δικτύου ακαθάρτων και αγωγού διάθεσης, Οριστική μελέτη δευτερεύοντος δικτύου ακαθάρτων της Παιανίας, Τεύχη Δημοπράτησης ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας). Η χρηματοδότηση των μελετών αυτών θα υλοποιηθεί στα πλαίσια του Μέτρου 6.3 του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αττικής της Περιφέρειας Αττικής «Μελέτες ωρίμανσης και προετοιμασίας νέας προγραμματικής περιόδου». Ως προς την κατασκευή των έργων, αυτή πρόκειται να ενταχθεί στο πλαίσιο της 4ης προγραμματικής περιόδου (Δ’ Κ.Π.Σ: 2007-2013) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» του ΥΠΕΧΩΔΕ (άξονας προτεραιότητας 2 «Προστασία και διαχείριση υδατικών πόρων»), όπου προτείνεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ η κατασκευή έργων αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών στην Ανατολική Αττική.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του προτεινόμενου ΚΕΛ Παιανίας-Κορωπίου
Σύντομη τεχνική περιγραφή
Το Κέντρο Επεξεργασίας των Λυμάτων (Κ.Ε.Λ.) Κορωπίου-Παιανίας έχει σχεδιαστεί για συνολική δυναμικότητα 29.000 m3/d ή για ισοδύναμο πληθυσμό (Ι.Π.) 136.000 περίπου κατοίκους για την τελική φάση ανάπτυξης του το έτος 2044 (Β’ φάση έργων). Το έργο έχει χωροθετηθεί σύμφωνα με την Προμελέτη του έργου [3], σε θέση νοτιοανατολικά του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος». Στο ΚΕΛ θα επεξεργάζονται τα αστικά λύματα περιοχών των Δήμων Κορωπίου και Παιανίας της Νομαρχίας Ανατολικής Αττικής με εξαίρεση τις παραλιακές περιοχές του Δήμου Κορωπίου, καθώς και τα αστικά λύματα της περιοχής Χαμολιάς του Δήμου Μαρκόπουλου. Πέραν των αστικών λυμάτων, το ΚΕΛ θα δέχεται και προεπεξεργασμένα βιομηχανικά απόβλητα από τις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙ.ΠΕ) των Δήμων Κορωπίου και Παιανίας, τα οποία όμως θα πληρούν τις προδιαγραφές της μελέτης για συνεπεξεργασία μαζί με τα αστικά λύματα στο ΚΕΛ
Το Κ.Ε.Λ. Κορωπίου-Παιανίας θα περιλαμβάνει πρωτοβάθμια επεξεργασία των λυμάτων, δευτεροβάθμια βιολογική επεξεργασία με απομάκρυνση θρεπτικών (αζώτου και φωσφόρου) και δυνατότητα τριτοβάθμιας επεξεργασίας των λυμάτων (διύλιση, απολύμανση με υπεριώδη ακτινοβολία U.V.), καθώς και όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την επεξεργασία της παραγόμενης ιλύος, μέσω πάχυνσης, αναερόβιας χώνευσης και αφυδάτωσης. Τα έργα προσαγωγής των λυμάτων στην εγκατάσταση θα περιλαμβάνουν κεντρικό δίκτυο ακαθάρτων συνολικού μήκους 26,5 km περίπου. Η διάθεση των επεξεργασμένων λυμάτων θα γίνεται με χερσαίο αγωγό συνολικού μήκους 11 km που θα οδηγεί τα λύματα από το ΚΕΛ στη θαλάσσια περιοχή της Χαμολιάς στο Νότιο Ευβοϊκό κόλπο, και από εκεί σε απόσταση 1000 m από την ακτή τα επεξεργασμένα λύματα θα διατίθενται με υποθαλάσσιο αγωγό σε βάθος 50 m από την επιφάνεια της θάλασσας. Εναλλακτικά, για την περίπτωση της επαναχρησιμοποίησης της εκροής του ΚΕΛ για απεριόριστη άρδευση γειτονικών γεωργικών εκτάσεων, έχουν μελετηθεί οι απαιτούμενες πρόσθετες εγκαταστάσεις τριτοβάθμιας επεξεργασίας των λυμάτων (διύλιση, απολύμανση με U.V) ώστε να επιτυγχάνεται η απαιτούμενη ποιότητα αρδευτικού νερού. Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται και η κατασκευή νέου αγωγού διάθεσης από το υφιστάμενο ΚΕΛ του Δήμου Μαρκοπούλου, έτσι ώστε να παραλαμβάνονται οι εκροές από το υπό αναβάθμιση/επέκταση ΚΕΛ του Δήμου Μαρκοπούλου και να οδηγούνται μαζί με τις εκροές από το ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας της ΕΥΔΑΠ σε κοινό αγωγό διάθεσης στην περιοχή της Χαμολιάς. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, δίνεται οριστική λύση στο πρόβλημα της ασφαλούς περιβαλλοντικής διάθεσης των εκροών από το υφιστάμενο ΚΕΛ του Δήμου Μαρκοπούλου.
Κριτήρια σχεδιασμού εγκατάστασης
Ο ευρύτερος Ευβοϊκός κόλπος όπως και η επιμέρους θαλάσσια περιοχή της Χαμολιάς όπου θα γίνεται η εκβολή των επεξεργασμένων λυμάτων από το ΚΕΛ Παιανίας-Κορωπίου δεν έχουν χαρακτηρισθεί ως ευαίσθητοι αποδέκτες από το ΥΠΕΧΩΔΕ, υπό την έννοια της εφαρμογής της Οδηγίας 91/271 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για τον παραπάνω λόγο, η ποιότητα της τελικής εκροής του ΚΕΛ θα πρέπει να πληρεί τους όρους της Οδηγίας για κανονικούς αποδέκτες ως προς την απομάκρυνση οργανικού φορτίου BOD και αιωρουμένων στερεών SS, χωρίς να υπάρχει τυπικά η απαίτηση πρόσθετης απομάκρυνσης θρεπτικών (αζώτου ή/και φωσφόρου). Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της «Μαθηματικής Προσομοίωσης της Υδροδυναμικής Δίαιτας και των Ποιοτικών Χαρακτηριστικών του Νότιου Ευβοϊκού Κόλπου» που εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Υγειονομικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ το 1998 (Ανδρεαδάκης Α, το άζωτο αποτελεί τον κύριο περιοριστικό παράγοντα ευτροφισμού στο Νότιο Ευβοϊκό κόλπο. Κατά συνέπεια, η βιολογική απομάκρυνση του αζώτου μέσω νιτροποίησης-απονιτροποίησης αποτελεί προτεραιότητα για την προστασία των ποιοτικών χαρακτηριστικών του θαλάσσιου οικοσυστήματος (χαμηλές συγκεντρώσεις χλωροφύλλης, καλή διαφάνεια των υδάτων με υψηλές συγκεντρώσεις διαλυμένου οξυγόνου). Συναξιολογώντας τα παραπάνω, διαμορφώνονται τα όρια εκροής που θα πρέπει να εξασφαλίζει το ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας για διάθεση στη θάλασσα, σύμφωνα με την Προμελέτη του έργου. Η εγκατάσταση έχει σχεδιαστεί για να επιτυγχάνει απομάκρυνση αζώτου της τάξης του 75-80% με συγκεντρώσεις αζώτου στην εκροή που για το δεδομένο μέγεθος του έργου (πληθυσμός 136.000 ισοδύναμοι κάτοικοι στην τελική φάση ανάπτυξης του) δεν θα υπερβαίνουν τα 10 mg/l N (μέση ετήσια τιμή), σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας για ευαίσθητους αποδέκτες. Επιπλέον, - αν και δεν απαιτείται - έχει συμπεριληφθεί στο σχεδιασμό της εγκατάστασης η βιολογική απομάκρυνση φωσφόρου σε ποσοστό της τάξης του 50% για λειτουργικούς λόγους που έχουν να κάνουν με την σταθεροποίηση της διαδικασίας της βιολογικής επεξεργασίας και την παραγωγή λάσπης με καλύτερα χαρακτηριστικά καθιζησιμότητας (χαμηλές τιμές SVI).
Ανάγκη σύνταξης μιας ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης των υδατικών πόρων στα Μεσόγεια
Τα οξυμένα περιβαλλοντικά προβλήματα που παρουσιάζονται σήμερα στην Ανατολική Αττική (ρύπανση υδροφόρου ορίζοντα, υποβάθμιση θαλάσσιου περιβάλλοντος), απαιτούν την σύνταξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης των υδατικών πόρων της περιοχής, στο πνεύμα της Οδηγίας 2000/60 για τα νερά της Ε.Ε. Ο στόχος θα πρέπει να είναι η ανατροπή της σημερινής κατάστασης και η σταδιακή αποκατάσταση της καλής ποιότητας των νερών της περιοχής, σύμφωνα άλλωστε και με τα προβλεπόμενα στην παραπάνω Οδηγία που έχει ως βασικό στόχο την επίτευξη «καλής κατάστασης» όλων των υδάτων στα κράτη μέλη της Ε.Ε μέχρι το 2015. Το θέμα είναι σύνθετο και η ανάλυση του ξεφεύγει από τα πλαίσια του παρόντος άρθρου. Κάποιοι βασικοί όμως άξονες, ενός συνολικού σχεδίου διαχείρισης των υδατικών πόρων της Ανατολικής Αττικής μπορούν να αναφερθούν, και αυτοί κατά την εκτίμηση του γράφοντα πρέπει να είναι:
1) Η κατασκευή των ΚΕΛ της Ανατολικής Αττικής και των αντιστοίχων δικτύων αποχέτευσης, με πρώτη προτεραιότητα την κατασκευή των ΚΕΛ που πρόκειται να εξυπηρετήσουν περιοχές με την μεγαλύτερη σήμερα οικιστική ανάπτυξη (ΚΕΛ Βορείων Μεσογείων και Παιανίας-Κορωπίου). Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα σταματήσει η περαιτέρω ρύπανση του υπόγειου υδροφορέα και του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής, με στόχο την σταδιακή περιβαλλοντική αποκατάσταση των συστημάτων αυτών.
2) Η προώθηση της επαναχρησιμοποίησης του παραγόμενου επεξεργασμένου νερού από τα ΚΕΛ μετά από τριτοβάθμια επεξεργασία για την άρδευση γειτονικών γεωργικών εκτάσεων σε αυτά. Με βάση προκαταρκτικές εκτιμήσεις, η παραγόμενη παροχή επεξεργασμένων λυμάτων στην αρχική φάση λειτουργίας των ΚΕΛ Βορείων Μεσογείων και Κορωπίου-Παιανίας επαρκεί για την άρδευση 20.000 στρεμμάτων περίπου γεωργικής γης που μπορούν να ανευρεθούν σε οικονομικά αποδεκτές αποστάσεις και υψόμετρα από την θέση των ΚΕΛ. Βέβαια θα πρέπει να επισημανθεί, ότι για την εφαρμογή της επαναχρησιμοποίησης στα Μεσόγεια θα πρέπει πρώτα να αρθούν σοβαρές δυσκολίες οι οποίες σήμερα υπάρχουν. Οι κυριότερες από αυτές είναι:
v H απουσία νομοθετικού πλαισίου στην Ελλάδα που να αποσαφηνίζει την κατανομή των αρμοδιοτήτων και ευθυνών των διαφόρων φορέων που εμπλέκονται στην υπόθεση - παρά την ύπαρξη των σχετικών προδιαγραφών που είναι προσαρμοσμένες στην Ελληνική πραγματικότητα.
v Η παντελής έλλειψη αρδευτικών δικτύων διανομής του παραγόμενου νερού στην περιοχή, που θα πρέπει να κατασκευαστούν εξ αρχής.
Παρά όμως τις παραπάνω δυσκολίες, υπάρχει ανάγκη να προωθηθεί η επαναχρησιμοποίηση στα Μεσόγεια, καθώς έρχονται δύσκολα χρόνια λειψυδρίας για την Αττική και στο μέλλον δεν θα υπάρχουν τα περιθώρια για την συνέχιση της σημερινής σπατάλης μεγάλων ποσοτήτων πόσιμου νερού για γεωργική χρήση που παρέχεται από την ΕΥΔΑΠ στους ΟΤΑ της περιοχής.
3) Η σταδιακή ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση του υδροφόρου ορίζοντα των Μεσογείων μέσω του εμπλουτισμού του με τριτοβάθμια επεξεργασμένα λύματα από τα ΚΕΛ. Για τον σκοπό αυτό απαιτείται πρώτα η εκπόνηση ολοκληρωμένων υδρογεωλογικών μελετών για την ευρύτερη περιοχή του κάθε ενός ΚΕΛ, που θα μπορούσαν να ακολουθηθούν από πιλοτικές εφαρμογές εμπλουτισμού με περιορισμένη ποσότητα επεξεργασμένων λυμάτων σε επιλεγμένες θέσεις. Στην κατεύθυνση αυτή έχουν διεξαχθεί στο πρόσφατο παρελθόν σχετικές έρευνες από το ΙΓΜΕ, οι οποίες στην παρούσα φάση θα ήταν χρήσιμο να συνεχιστούν.
4) Η ορθολογική διαχείριση των δικτύων ύδρευσης της περιοχής - που σήμερα στην πλειονότητα των περιπτώσεων βρίσκονται σε κακή κατάσταση και εμφανίζουν μεγάλες διαρροές-, λόγω κυρίως της προβληματικής διαχείρισης τους από τις αρμόδιες δημοτικές/κοινοτικές Υπηρεσίες των ΟΤΑ. Μέσω της ορθολογικής διαχείρισης των δικτύων θα μπορούσε να γίνει σημαντική εξοικονόμηση υδατικών πόρων στην περιοχή, στοιχείο που είναι ιδιαίτερα κρίσιμο ενόψει και της πιθανής εμφάνισης λειψυδρίας στην Αττική τα επόμενα χρόνια.
Συμπεράσματα
v Η χώρα μας έχει πρόσφατα καταδικαστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για έλλειψη δικτύων αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών σε 23 οικισμούς της χώρας προτεραιότητας Β, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και οι 5 πιο πυκνοκατοικημένοι οικισμοί της Ανατολικής Αττικής (Αρτέμιδα, Νέα Μάκρη, Ραφήνα, Κορωπί και Μαρκόπουλο). Και επιπλέον, επίκειται νέο κύμα παραπομπών της Ελλάδας στο ΔΕΚ για την έλλειψη βιολογικών καθαρισμών σε οικισμούς προτεραιότητας Γ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το σύνολο των λοιπών οικισμών της Ανατολικής Αττικής.
v Τα δεδομένα αυτά καθιστούν επιτακτική την ανάγκη κατασκευής ΚΕΛ στην Ανατολική Αττική, από τα οποία το ωριμότερο για υλοποίηση έργο στην παρούσα φάση και από πλευράς ύπαρξης κοινωνικής συναίνεσης είναι το προτεινόμενο ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας της ΕΥΔΑΠ.
v Η ανατροπή της περιβαλλοντικής κρίσης που αποτυπώνεται σήμερα στην Ανατολική Αττική κυρίως με την κατασπατάληση των φυσικών πόρων και την ρύπανση του θαλάσσιου, εδαφικού και υπεδάφιου περιβάλλοντος, απαιτεί την σύνταξη ενός ολιστικού σχεδίου διαχείρισης των υδατικών πόρων της περιοχής σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Οδηγίας 2000/60 για τα νερά της Ε.Ε. Βασικοί παράμετροι ενός τέτοιου σχεδίου, θα μπορούσαν να είναι οι θετικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο και υπεδάφιο περιβάλλον από την κατασκευή των ΚΕΛ σε συνδυασμό με την προώθηση πολιτικών για την εξοικονόμηση υδατικών πόρων στην περιοχή (επαναχρησιμοποίηση, ορθολογική διαχείριση δικτύων ύδρευσης, μέτρα σταδιακής ποσοτικής και ποιοτικής αναβάθμισης του υπόγειου υδροφορέα).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου