«Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού». Και μόνον ο τίτλος ανακαλεί τον Μάνο Χατζιδάκι. Το παραδέχτηκε και ο συνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου, κυρίως υπεύθυνος για τη διεξαγωγή του νέου, ετήσιου θεσμού της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, μιλώντας για «μια σοβαρή παράδοση που από τον Χατζιδάκι μεταλαμπαδεύεται στην εποχή μας».
Οι Αγώνες εντάσσονται στον Κύκλο «Ελληνικό Τραγούδι» της Στέγης, που επιμελείται ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και θεσμοθετήθηκαν έπειτα από πρόταση της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Ελληνικό Σχέδιο», που ίδρυσε ο ίδιος με στόχο τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού. Βασική αποστολή τους να αποσυνδέσουν την έννοια «διαγωνισμός τραγουδιού» από τη λογική των τηλεοπτικών σόου κι από την κοντόφθαλμα εμπορική λογική της δισκογραφίας.
Αφορούν φέτος συνθέτες και τροβαδούρους, ανεξαρτήτως ηλικίας, και προσανατολίζονται του χρόνου σε στιχουργικούς «Αγώνες» που ενδέχεται να γίνουν στα Ανώγεια. Επικεντρώνονται πάντως στο δημιουργό και όχι στη δημιουργία. «Εμείς», διαφοροποιήθηκε ο Παπαδημητρίου, «αναζητούμε τον συνθέτη, όχι το "καλύτερο τραγούδι", ούτε το δημιουργό του ενός τραγουδιού -που μπορεί να έχει μια φαντεζί ιδέα, άπαξ. Δεν θέλουμε να ανάψουμε ένα πυροτέχνημα, αλλά να στηρίξουμε όσους μπορούν ν' ανάψουν τη δική τους φωτιά».
Γι' αυτό οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι πρέπει να υποβάλουν από σήμερα μέχρι και τις 4 Νοεμβρίου τις αιτήσεις συμμετοχής που υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Στέγης (www.sgt.gr), στέλνοντας από τρία ελληνόφωνα «έντεχνα» τραγούδια έκαστος. Ο όρος «έντεχνο» δεν χρησιμοποιείται με τη φθαρμένη σημερινή έννοια, αλλά ως αντίθετο του αγοραίου τραγουδιού. Δεν υπάρχουν συνεπώς περιορισμοί ως προς τα μουσικά είδη. Ορος είναι όμως η ελληνική γλώσσα, γιατί «σ' αυτήν βασίζεται το ελληνικό τραγούδι».
Μεταξύ 3 και 14 Νοεμβρίου θα διεξαχθεί η προκριματική φάση επιλογής, στις 15/10 θα ανακοινωθούν οι τρεις νικητές και στις 17, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, θα παρουσιαστούν live τα 30 τραγούδια που έφτασαν στον τελικό και θα απονεμηθούν τα βραβεία, που συνοδεύονται και από χρηματικά έπαθλα (5.000, 4.000 και 3.000 ευρώ). Για τον πρώτο νικητή προβλέπεται όμως και η δυνατότητα δισκογράφησης (από τη Universal) της δουλειάς του, το κόστος παραγωγής της οποίας θα καλύψει η Στέγη κατά 7.000 ευρώ.
Την κριτική επιτροπή της τελικής φάσης αποτελούν οι Αντώνης Παπαδημητρίου, Πέτρος Μάρκαρης, Βασίλης Παπαβασιλείου, Δήμος Αβδελιώδης, Αγαθή Δημητρούκα, Χρήστος Μιχαηλίδης, Μηνάς Μαυρικάκης, Μίλτος Λογιάδης, Δημήτρης Παπαδημητρίου. Αν εξαιρέσει κανείς τους δύο τελευταίους και τη στιχουργό Αγαθή Δημητρούκα, οι υπόλοιποι δεν συνδέονται άμεσα με το μουσικό χώρο. «Το τραγούδι δεν γράφεται για το σινάφι. Ούτε κρίνεται από αυτό. Γι' αυτό προτιμήσαμε μια ανεξάρτητη επιτροπή υψηλού επιπέδου, με ανθρώπους που τα ενδιαφέροντά τους δεν άπτονται του ελληνικού τραγουδιού παρά μόνον μέσω της ακρόασης», εξήγησε ο Παπαδημητρίου. Ούτως ή άλλως επισήμανε ότι κίνητρο για τη θεσμοθέτηση των αγώνων ήταν η σκέψη ότι το «αφετηριακό σημείο της σημερινής κρίσης, η ιδεολογική και αισθητική κρίση που είχε ξεκινήσει χρόνια πριν, αποτυπώθηκε στις τέχνες, προκαλώντας αισθητικό κενό στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού. Το τελευταίο χειραγωγήθηκε προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις που οδήγησαν στην απαξίωσή του. Οταν μιλάμε πια για καλό ελληνικό τραγούδι, κοιτάμε κυρίως προς τα πίσω, ενώ θα έπρεπε να κοιτάμε προς τα εμπρός». Αλλά δεδομένου ότι ο Δημήτρης Παπαδημητρίου είναι και γενικός διευθυντής τής ΕΡΑ...
- Πώς προλαβαίνετε να συνδυάσετε σε ΕΡΑ και Στέγη δύο θεσμικούς κι απαιτητικούς ρόλους και γιατί δεν επιλέξατε οι Αγώνες να διοργανωθούν από την ΕΡΑ με τη σφραγίδα του κρατικού φορέα;
«Το πώς προλαβαίνω», απαντά, «δεν το ξέρω. Μάλλον δεν προλαβαίνω, αλλά έχω καλούς συνεργάτες που με βοηθάνε κι εδώ και στην ΕΡΑ, όπως ο συνθέτης Τάσος Ρωσόπουλος. Κατά τα άλλα, η περίοδος που διανύει η ελληνική κοινωνία δεν δημιουργεί μόνον οικονομικά προβλήματα, αλλά και προθέσεων. Ας τα αποφύγουμε, απ' τη στιγμή που οι Αγώνες μπορούν να γίνουν χωρίς την ΕΡΑ -η οποία άλλωστε θα εμπλέκεται ως χορηγός επικοινωνίας, αλλά και αναλαμβάνοντας με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής τη μουσική εκτέλεση των υποψήφιων τραγουδιών. Δεν κηρύσσουμε πάντως πολεμική στην ιδιωτική τηλεόραση. Αν, μάλιστα, την πείσουμε ότι εμπορικό προϊόν είναι το να είσαι πραγματικός καλλιτέχνης, τότε θα συμμετάσχει...».
enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου