ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011

Τράπεζα τέχνης - ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΣΤΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Από μια περιστρεφόμενη πόρτα τράπεζας περνούν οι επισκέπτες του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς στην έκθεση με τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις φωτογραφίες των κτιρίων της Τράπεζας της Ελλάδος σε όλη τη χώρα.
Η ξύλινη πόρτα στην αφετηρία της έκθεσης, η πιστή αναπαραγωγή ενός εντυπωσιακού βιτρό οροφής που βλέπεις κοιτάζοντας ψηλά, το πολύχρωμο δάπεδο και η τεράστια, σχεδόν φυσικών διαστάσεων, φωτογραφία σε μια πλευρά του τοίχου, σε μεταφέρουν στην κεντρική αίθουσα συναλλαγών του κτιρίου της Τράπεζας της Ελλάδος. Μέσα από την έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα (θα διαρκέσει έως τις 27 Νοεμβρίου) αποκαλύπτεται πολύτιμο υλικό, αρχιτεκτονικά σχέδια, φωτογραφίες, γλυπτικές παρεμβάσεις, ενός Ιδρύματος συνδεδεμένου με την οικονομική ιστορία του τόπου.

Τα περισσότερα σχέδια αποτελούν τεκμήρια που παρουσιάζονται πρώτη φορά στο ευρύ κοινό και προέρχονται από το αρχείο αρχιτεκτονικών σχεδίων της Τεχνικής Υπηρεσίας της Τράπεζας της Ελλάδος, ενώ οι συμμετοχές στους αρχιτεκτονικούς σχεδιασμούς των υποκαταστημάτων της Θεσσαλονίκης (1924) και του Πειραιά (1927) προέρχονται από το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη. Οι σύγχρονες φωτογραφικές λήψεις του κεντρικού κτιρίου στη γωνία των οδών Πανεπιστημίου και Εδουάρδου Λω και των υποκαταστημάτων της επικράτειας έγιναν από το φωτογράφο Γιώργη Γερόλυμπο.

Η Τράπεζα της Ελλάδος ιδρύθηκε με το πρωτόκολλο της Γενεύης της 15ης Σεπτεμβρίου 1927 και αποτελεί τη μοναδική εκδοτική τράπεζα της χώρας. Αμέσως μετά την ίδρυσή της ξεκίνησε η διαδικασία για τη στέγαση, τόσο του κεντρικού καταστήματος στην Αθήνα όσο και των υποκαταστημάτων. Για τη δημιουργία τους προκηρύχθηκαν διαγωνισμοί με τη συμμετοχή των σημαντικότερων αρχιτεκτόνων του Μεσοπολέμου, όπως των Ιωάννη Δεσποτόπουλου, Εμμανουήλ Λαζαρίδη, Κίμωνα Λάσκαρη, Βασίλη Κασσάνδρα, Λεωνίδα Μπόνη, Νικόλαου Μητσάκη και Αλέξανδρου Νικολούδη.

Εχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κάποιος στο κείμενο που έγραψε η καθηγήτρια του ΕΜΠ Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, στο λεύκωμα που συνοδεύει την έκθεση, τους γενικούς όρους για τη δημιουργία των κτιρίων, όπως περιγράφονται στις προκηρύξεις των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Η πίστη στην παράδοση, αλλά και οι συντηρητικές επιλογές ενθαρύνονται από τη διοίκηση της τράπεζας με οδηγίες σχετικές για τη μορφολόγηση των όψεων του κτιρίου όπου ο αρχιτεκτονικός ρυθμός προτείνεται να είναι «ελληνικός αρχαϊκός» για το υποκατάστημα της Εθνικής στον Πειραιά, «κλασικός ελληνικός» για την Τράπεζα της Ελλάδος.

Στην έκθεση δεν αναδεικνύονται μόνο έργα μεγάλης κλίμακας, αλλά και οι λεπτομέρειες, όπως τα κεραμικά πλακίδια που σχεδίασε ο Γιάννης Μόραλης και κατασκεύασε η κεραμίστρια Ελένη Βερναδάκη στο κενό των κλιμακοστασίων της τράπεζας, ανάμεσα στους δύο μικρούς υγρούς χώρους-πισίνες. Οι δύο καλλιτέχνες διακόσμησαν και το κυλικείο στο υπόγειο του ίδιου κτιρίου.

Στα κτίσματα με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική ξεχωρίζει το υποκατάστημα της Ρόδου, που ανήκε στο παρελθόν στην Banca d'Italia, με εξαιρετικές τοιχογραφίες, ορεογραφίες, βιτρό που αποκατέστησε η Υπηρεσία Συντήρησης Εργων Τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος.

enet.gr
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θερμοκρασία και Άνεμοι στην παραλία της Αρτέμιδας