Νέα δεδομένα δημιουργεί στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το παράθυρο που άνοιξε για την πετρελαιοκίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, με τις εγχώριες αντιπροσωπείες να προσαρμόζουν τώρα τα πλάνα τους σε αυτή την προοπτική.
Με την άρση της απαγόρευσης, ικανοποιείται ένα από τα βασικά αιτήματα των εισαγωγέων αυτοκινήτων, η πετρελαιοκίνηση στα αστικά κέντρα, καθώς σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις δεν υφίσταται αυτός ο περιορισμός.
Με την άρση της απαγόρευσης, ικανοποιείται ένα από τα βασικά αιτήματα των εισαγωγέων αυτοκινήτων, η πετρελαιοκίνηση στα αστικά κέντρα, καθώς σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις δεν υφίσταται αυτός ο περιορισμός.
Η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό κράτος-μέλος της ΕΕ στο οποίο απαγορεύεται η χρήση πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τη στιγμή που 51% των συνολικών ταξινομήσεων στην Ε.Ε. αφορά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Το αντίστοιχο ποσοστό στο Βέλγιο είναι 79%, ποσοστό που φέρνει τη χώρα πρώτη στη σχετική κατηγορία. Στη Γαλλία και την Πορτογαλία, ποσοστά 77% και 69%, αντίστοιχα, των ταξινομήσεων αφορούν Ι.Χ. με κινητήρες πετρελαιοκίνησης. Στην Ελλάδα, μόλις το 4% αφορά ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Στην εγχώρια αγορά, οι αντιπροσωπείες σχεδόν στο σύνολό τους προσφέρουν πετρελαιοκίνητα μοντέλα για κάθε γούστο και βαλάντιο, αν και εκτιμάται ότι με την αύξηση της ζήτησης από τους Έλληνες καταναλωτές θα υπάρξουν σύντομα και επιπλέον προσφορές. Εστιάζοντας στην τιμή κτήσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου, ο Έλληνας καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει ότι αυτή είναι περίπου 10% ακριβότερη σε σχέση με το αντίστοιχο βενζινοκίνητο.
Βέβαια, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα καταναλώνουν τουλάχιστον 30% λιγότερα καύσιμα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, ενώ το κέρδος του καταναλωτή από τη διαφορά τιμής πετρελαίου - βενζίνης φτάνει το ποσοστό του 10%.
Με αφορμή τις προτάσεις για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πάντως, η Greenpeace παραθέτει τα δικά της επιχειρήματα για το ότι η πετρελαιοκίνηση είναι όχι μόνο καταστροφική για το περιβάλλον και την υγεία, αλλά επίσης και μη συμφέρουσα οικονομικά. Η πετρελαιοκίνηση είναι επικίνδυνη για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, επειδή:
- Συνδέεται άμεσα με την έκλυση μικροσωματιδίων πετρελαϊκής προέλευσης που ευθύνονται για πρόωρους θανάτους, καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, καρκίνο και άλλα προβλήματα υγείας.
- Τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Πάτρα) έχουν ήδη εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει κατά πολύ την κατάσταση. Οι σχετικές μελέτες του τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών έδειξαν ότι αν τα μέσα επίπεδα των μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην Αθήνα ήταν κάτω από 20 μg/m3 (αντί των 52,12 μg/m3 που είναι τώρα), θα είχαμε 5.066 λιγότερους θανάτους κάθε χρόνο. Επιπλέον, μια τέτοια μείωση θα αύξανε το προσδόκιμο ζωής σχεδόν κατά ένα χρόνο για κάθε κάτοικο της Αθήνας.
Σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro4), οι παγίδες μικροσωματιδίων (φίλτρα) δεν είναι υποχρεωτικές για τα περισσότερα αυτοκίνητα. Ακόμα και όταν, όμως, εφαρμοστεί η αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5) μετά το 2010, οι πετρελαιοκινητήρες θα εξακολουθούν να υστερούν ως προς τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις σε σύγκριση με τους βενζινοκινητήρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου