Το αεροδρόμιο βλάπτει τα... αφτιά
* Ο Συνήγορος του Πολίτη διερευνά τα προβλήματα που δημιουργεί ο θόρυβος από τα αεροπλάνα στους περιοίκους του «Ελευθέριος Βενιζέλος»
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 16/02/2003, 00:00
Μια αναφορά κατοίκων της Βάρης στον Συνήγορο του Πολίτη για τα περιβαλλοντικά προβλήματα από τη λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» με αφορμή την ηχορρύπανση που προκαλείται στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το αεροδρόμιο φέρνει στην επιφάνεια όχι μόνο την όχληση που αφορά, κατά την περίοδο του καλοκαιριού, περίπου 300.000 πολίτες αλλά και ένα επιπλέον στοιχείο που συνδέεται και με την ασφάλεια κατοικημένων περιοχών. Την υπόθεση διερευνά ο Συνήγορος καθώς εκτός των άλλων, σύμφωνα με καταγγελίες και όπως επισημαίνεται και σε ψήφισμα που έγινε αποδεκτό ομοφώνως από το δημοτικό συμβούλιο της Βάρης, τα αεροσκάφη απογειούμενα από τον ανατολικό διάδρομο (21L) με σύμφωνη γνώμη του Πύργου Ελέγχου του Αερολιμένα «στρίβουν νωρίτερα προς τα δεξιά όχι πάνω από τον θαλάσσιο χώρο αλλά πάνω από το χερσαίο τμήμα της Αττικής». Αποτέλεσμα είναι «να ενοχλούνται όλες οι νότιες περιοχές και στη συνέχεια οι βορειότερες αφού παρατηρείται ότι σήμερα κινούνται πάνω από ολόκληρο το Λεκανοπέδιο και την πόλη των Αθηνών πολύ περισσότερα αεροσκάφη από πριν προσθέτοντας θόρυβο και μειώνοντας την ασφάλεια της πόλης». Τα παράπονα που από νωρίς ήταν έντονα τόσο από κατοίκους της Βάρης, της Αρτέμιδος και άλλων περιοχών συνεχίζουν να υφίστανται. Πάντως, όπως επισημαίνει η Υπηρεσία Περιβάλλοντος του αεροδρομίου, έχουν ληφθεί πλήθος μέτρων για την αντιμετώπιση της ηχορρύπανσης και συνεχίζονται οι προσπάθειες για τη λύση του προβλήματος.
Οπως επισημαίνει στο «Βήμα» ο πολιτικός μηχανικός κ. Χαράλαμπος Καρίμαλης αλλά και ο πιλότος της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας κ. Αντώνης Μανταλβάνος, που μετέχουν στην Επιτροπή Πρωτοβουλίας κατοίκων Βάρης για τη μείωση των δυσμενών επιπτώσεων από τον αεροπορικό θόρυβο, έχει προταθεί στους αρμοδίους μια ρεαλιστική λύση που θα ανακούφιζε τόσο τη Βάρη - Βάρκιζα όσο και την Αρτέμιδα και άλλους δήμους: την εφαρμογή ως πάγιας βασικής διαδικασίας, με βόρειους ανέμους η προσγείωση να γίνεται στον ανατολικό (03R) διάδρομο και η απογείωση από τον δυτικό (03L) ενώ με νότιους ανέμους προσγείωση στον 21R (δυτικό) διάδρομο και απογείωση από τον 21L (ανατολικό) διάδρομο.
Το γεγονός ότι αυτή η διαδικασία έχει εφαρμοστεί κατά το διάστημα από 11 το βράδυ ως 7 το πρωί (σύμφωνα με το Noise Abatement Procedures) επιβεβαιώνει ότι υπάρχει πρόβλημα, όπως σημειώνει σε έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη, και αν μη τι άλλο θα μπορούσε να εφαρμόζεται και τις υπόλοιπες ώρες και ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Ως λόγος που δεν εφαρμόζεται αυτό είναι, σύμφωνα με τους κατοίκους, ότι «μειώνεται το θεωρητικό πλήθος των αεροσκαφών που μπορεί να εξυπηρετήσει το αεροδρόμιο στην ώρα αιχμής και άρα τα έσοδα του αεροδρομίου». Μάλιστα, αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι η δυνατότητα παράκαμψης των νυχτερινών περιορισμών για λόγους χωρητικότητας (capacity demand). Επίσης, από το Athens ΑΙΡ (αεροναυτικό εγχειρίδιο) προκύπτει ότι για απογείωση από τον διάδρομο 21L απαιτείται πτήση για 23 μίλια (δηλαδή πάνω από τη θάλασσα) προκειμένου να γίνει στροφή και από τον διάδρομο 21R 43 μίλια, που όπως τονίζουν ο κ. Καρίμαλης και ο κ. Μανταλβάνος «δεν τηρούνται».
Η Επιτροπή Πρωτοβουλίας ζητεί να θεσπιστούν και να αναγραφούν στις διαδικασίες προσέγγισης τα τελικά πτερύγια καμπυλότητας και το σύστημα προσγείωσης να τίθεται στο out-marker, δηλαδή 4-5 ναυτικά μίλια πριν από τον διάδρομο προσγείωσης ώστε να αποφεύγεται η επιπλέον ισχύς των κινητήρων και άρα ο επιπλέον θόρυβος.
Επίσης «είναι το μοναδικό αεροδρόμιο της Ευρώπης όπου δεν υπάρχει κανονισμός επιβολής προστίμου σε αεροσκάφη σχετικά με παραβιάσεις θορύβου» τονίζει ο κ. Καρίμαλης.
Τι λέει η υπηρεσία περιβάλλοντος
Τι λέει η υπηρεσία περιβάλλοντος
Η κυρία Μαρίνα Σαρκισιάν, προϊσταμένη Θορύβου και Ποιότητας του Αέρα στην Υπηρεσία Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Αεροπορικών Υπηρεσιών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ, τονίζει τα εξής στο «Βήμα»:
* Η χρήση του δυτικού διαδρόμου για απογειώσεις καθ' όλο το 24ωρο δεν είναι εφικτή για λόγους λειτουργικούς και λόγω της ισοκατανομής του θορύβου στην περιοχή γύρω από το αεροδρόμιο.
* Οι πορείες των αεροσκαφών καθορίζονται με βάση τις διαδικασίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που είναι δημοσιευμένες στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών ΑΙΡ Greece. Ειδικά για τις απογειώσεις με συνθήκες βορείου ανέμου από τον ανατολικό διάδρομο 03R η διαδικασία προβλέπει μετά την απογείωση στροφή δεξιά όταν τα αεροσκάφη ανέλθουν σε υψόμετρο 1.100 ποδών. Είναι προφανές ότι το σημείο στο οποίο κάθε αεροσκάφος φθάνει στα 1.100 πόδια διαφέρει λόγω του διαφορετικού βάρους κάθε αεροσκάφους, της ισχύος των κινητήρων, των μετεωρολογικών συνθηκών κτλ.
* Από την εφαρμογή των διαδικασιών μείωσης θορύβου και με βάση τα αποτελέσματα των μετρήσεων του συστήματος παρακολούθησης θορύβου προκύπτουν τα ακόλουθα:
* Μόνο το 9% των απογειώσεων με συνθήκες βορείου ανέμου κατά τη διάρκεια της νύχτας πραγματοποιήθηκε από τον διάδρομο 03R. Τα αποτελέσματα αυτά είναι πολύ ικανοποιητικά, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη του ότι ένα βράδυ εβδομαδιαίως λόγω συντήρησης του δυτικού διαδρόμου οι απογειώσεις πραγματοποιούνται από τον διάδρομο 03R.
* Αντιστοίχως για το διάστημα 15.00-17.00 μόνο το 10% των απογειώσεων με συνθήκες βορείου ανέμου πραγματοποιήθηκε από τον διάδρομο 03R.
* Παρατηρείται σημαντική μείωση των επιπέδων θορύβου κατά τη διάρκεια της νύχτας σε σχέση με την ημέρα στην περιοχή της Αρτέμιδας.
* Παρατηρείται μείωση στη μέγιστη στάθμη θορύβου Lmax, γεγονός που οφείλεται στην απομάκρυνση των αεροσκαφών Boeing 737-200.
Η Κ.ΣΑΡΚΙΣΙΑΝ,Ο Κ.ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΟΤΑΝ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΔΕΚΑΔΕΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙ ΑΠΟ ΔΥΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ:ΤΟΥΣ ΕΝΤΕΛΩΣ ΗΛΙΘΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΞΕΠΟΥΛΗΜΕΝΟΥΣ...ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ΜΕ ΧΟΡΗΓΟ ΤΟΝ ΒΙΑΣΤΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ.ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΛΟΙΠΟΝ ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΩΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΩΝ ΙΔΕΟΛΟΓΩΝ ...
ΑπάντησηΔιαγραφή