ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Πειραιάς, 15/ 09/ 2011
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΗΣΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ Αρ. Πρωτ.: οικ. 87303/1874
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Θέμα: Η επικείμενη αναθεώρηση της σύμβασης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Όπως γνωρίζετε ανακοινώθηκε πρόσφατα ότι επελέγησαν οι σύμβουλοι σχετικά με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε.
Ειδικότερα, οι τράπεζες BNP Paribas και Εθνική Τράπεζα ορίστηκαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, ενώ η Δικηγορική Εταιρεία Μπερνίτσα, ως νομικός σύμβουλος για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Οι ενέργειες αυτές γίνονται στα πλαίσια της πολιτική της κυβέρνησης για προώθηση της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών καθώς και τη μελέτη των βέλτιστων επιλογών για την αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία.
Όπως γνωρίζετε με το νόμο 2338/1995 έγινε η Κύρωση της Σύμβασης Ανάπτυξης του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα και η ίδρυση της εταιρίας "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε." (ΦΕΚ Α΄ 202/14.9.1995).
Στο νόμο περιλαμβάνεται ρήτρα αποκλειστικότητας. Συγκεκριμένα προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι:
¨Το Ελληνικό Δημόσιο θα εξασφαλίσει ότι κατά τη διάρκεια της Συμβατικής Περιόδου:
(α)προ της εικοστής επετείου από της Ημερομηνίας Έναρξης της παρούσας Σύμβασης, ουδέν νέο ή υπάρχον αεροδρόμιο θα αναπτυχθεί ή βελτιωθεί ή αναβαθμισθεί με τη συνδρομή του Ελληνικού Δημοσίου, ώστε να καταστεί διεθνές αεροδρόμιο εντός ακτίνας 100 χιλιομέτρων από την Πλατεία Συντάγματος της Αθήνας ¨ και συνεχίζει με τις υπόλοιπες ρήτρες αποκλειστικότητας.
Η διάταξη αυτή δημιουργεί αρκετά προβλήματα στην ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης με πτήσεις τσάρτερ αφού αποκλείει άλλα αεροδρόμια όπως της Ελευσίνας από αυτές ενώ παράλληλα αποκλείει τη δημιουργία νέου μικρού αεροδρομίου για πτήσεις τσάρτερ, που αποτελεί διαχρονικό αίτημα των τουριστικών παραγόντων των νησιών του Αργοσαρωνικού.
Συζητήσαμε το θέμα αυτό με τους αρμόδιους τουριστικούς παράγοντες και η πρόθεσή μας είναι να διαμορφώσουμε από κοινού μια πρόταση σε συνεργασία με το ΣΕΤΕ, τον Σύνδεσμο Αντιπροσώπων Αεροπορικών Εταιρειών ΣΑΑΕ και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς.
Θεωρούμε το θέμα πολύ σοβαρό και γιαυτό το φέρνουμε προς συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο προκειμένου την πρόταση που θα προκύψει να θέσουμε υπόψη της Κυβέρνησης με την ευκαιρία της συζητούμενης παράτασης της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Συγκεκριμένα:
Η χρονική επιμήκυνση της σύμβασης προτείνουμε να συμπεριλάβει τα ακόλουθα:
Πρώτον: Να μειώσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τα τέλη και τις χρεώσεις για όλους τους χρήστες κατά 35-40% (αεροπορικές εταιρίες, εταιρίες handling κλπ).
Δεύτερον: Όσον αφορά στις εταιρίες handling, που όπως ξέρουμε λειτουργούν τα αεροδρόμια, θα πρέπει να ζητήσουμε τη μείωση του λειτουργικού κόστους τους, π.χ. ενοίκια, parking κλπ., το οποίο κόστος είναι έσοδο για το αεροδρόμιο και επιβαρύνει αντιστοίχως τις αεροπορικές εταιρίες που πληρώνουν το handling. Οι αεροπορικές εταιρίες θα επωφεληθούν τόσο από τις μειώσεις των parking/landing fees, όσο και από τις χαμηλότερες τιμές που θα έχουν στο handling (αφού παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του κόστους τους και κατ’ επέκταση στο κόστος του ελληνικού τουριστικού πακέτου).
Ας σημειωθεί ότι η απελευθέρωση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης στα 5 μεγαλύτερα αεροδρόμια έχει επιφέρει μείωση στο κόστος εξυπηρέτησης μεγαλύτερη του 30 %. Με το νόμο 3913 υλοποιείται η απελευθέρωση των υπηρεσιών αυτών και στα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας.
Τρίτον: Να ελαττωθεί ο χιλιομετρικός περιορισμός από 100 χλμ. σε 50 χλμ. για ένα δεύτερο αεροδρόμιο στην Αττική
Τέταρτον: Να ενεργοποιήσει το Satellite με μειωμένες χρεώσεις κατά 35% (βλ. αεροδρόμιο Κοπεγχάγης).
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν έχει πετύχει, σε επιθυμητό βαθμό, να γίνει HUB μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και αποτρέπει αρκετές αεροπορικές εταιρίες, ανάμεσά τους εταιρίες χαμηλού κόστους, να εκτελέσουν δρομολόγια προς την Αθήνα. Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, αντίθετα, έχει γίνει πόλος έλξης πολλών εταιριών και καθιερώνεται ως κομβικό αεροδρόμιο της ευρύτερης περιοχής με αλματώδεις αυξήσεις στο μεταφορικό του έργο.
Η κύρια αιτία που το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν έχει γίνει HUB είναι το πολύ υψηλό κόστος χρήσης του. Σήμερα, κι ενώ διανύουμε περίοδο βαθιάς ύφεσης, ο ΔΑΑ βρίσκεται στη δεύτερη θέση μεταξύ των ακριβότερων αεροδρομίων της Ευρώπης μετά το Λονδίνο / Χήθροου. Το κόστος αυτό διαμορφώθηκε σε αυτά τα επίπεδα κυρίως λόγω του περιορισμού της περιόδου εκμετάλλευσης του αεροδρομίου. Είναι επιτακτική ανάγκη η κυβέρνηση να ολοκληρώσει το συντομότερο δυνατό τις διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία της Hochtief για τη χρονική επέκταση της σύμβασης εκμετάλλευσης με βασικό αντάλλαγμα τη μείωση των χρεώσεων προς τους επιβάτες, τις αεροπορικές, τις εταιρίες επίγειας εξυπηρέτησης κλπ, κατά 25% τουλάχιστον.
Η προσπάθεια για προσέλκυση εταιριών χαμηλού κόστους στην περιφέρεια, δεν θα έχει, δυστυχώς, κανένα όφελος για την Αθήνα, διότι, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, οι χρεώσεις του ΔΑΑ είναι απαγορευτικές. Η Αθήνα δεν μπορεί να γίνει διαμετακομιστικός κόμβος και οι εταιρίες LCC θα συνεχίσουν να μην την εντάσσουν στους προορισμούς τους ή στις κατά τόπο βάσεις τους λόγω του πολύ υψηλού κόστους. Επιπλέον, και λόγω του υψηλού ανταγωνισμού από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, οι εταιρίες LCC προτιμούν να δημιουργούν τοπικές βάσεις σε άλλες πόλεις εκτός των Αθηνών. Λ.χ. η easyjet επιχειρεί από 10 διαφορετικές βάσεις/αεροδρόμια στην Ευρώπη, αλλά όχι από την Αθήνα.
Η σύμβαση για το αεροδρόμιο των Σπάτων (Ν. 2338/95, άρθρο 3.2 περί Αποκλειστικότητας, ΦΕΚ 202Α, 14.09.95) απαγορεύει, όπως προανέφερα, τη λειτουργία άλλου αεροδρομίου με τη συνδρομή του Δημοσίου σε ακτίνα 100 χλμ. από την πλατεία Συντάγματος. Αξίζει να διερευνηθεί πώς εννοείται η συνδρομή του Δημοσίου ή ακόμα και να ενσωματωθεί στις διαπραγματεύσεις της επιμήκυνσης της σύμβασης με την κοινοπραξία της Hochtief η άρση της αποκλειστικότητας, διότι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν κοντινά αεροδρόμια. Η δημιουργία νέου αεροδρομίου θα μπορούσε να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον ΔΑΑ. Θα προσέλκυε LCC, θα μπορούσε να γίνει βάση για τη Γενική Αεροπορία και τα ιδιωτικά αεροσκάφη, αλλά και κέντρο επισκευαστικό και εκπαίδευσης, με προφανή οφέλη τόσο για τον τουρισμό, όσο και για την οικονομία γενικά.
Σας ευχαριστώ.Ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων
Δημήτρης Κατσικάρης
ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΧΗ ΜΑΣ!ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΙ ΑΛΛΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΝΑ ΜΕΙΩΘΟΥΝ ΤΑ ΒΑΣΑΝΑ ΜΑΣ!Η ΜΟΛΥΝΣΗ!Ο ΘΟΡΥΒΟΣ!ΑΥΤΟ ΜΕ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΕΛΩΝ ΧΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΘΑΝΑΙ Η ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΠΑΤΑ!Η ΜΟΛΥΝΣΗ ΘΑ 10ΠΛΑΣΙΑΣΤΕΙ!ΤΙ ΚΑΝΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφή