Δύο μπλακ άουτ έπαθαν τα ραντάρ που ελέγχουν τον ελληνικό εναέριο χώρο. Τα περιστατικά συνέβησαν τον περασμένο Μάρτιο και Μάιο, προκαλώντας έντονη ανησυχία στις αρμόδιες αρχές. Οπως αποκαλύπτει σήμερα ο ΕΤ, στις 01.50 τα ξημερώματα της 21ης του περασμένου Μαρτίου, οι οθόνες των ραντάρ του κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στον πύργο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού μαύρισαν επί μιάμιση ώρα. Κόπηκε από άγνωστους λόγους ένα κεντρικό υποθαλάσσιο καλώδιο στην περιοχή Σητείας Κρήτης και σημειώθηκε εκτεταμένη βλάβη στα μισθωμένα κυκλώματα του ΟΤΕ, που συνδέουν τις κεφαλές ραντάρ με το κεντρικό σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Στη διάρκεια του μπλακ άουτ ο πύργος ελέγχου Ελληνικού είχε πλήρη απώλεια δεδομένων ραντάρ σε ολόκληρο το νοτιοανατολικό FIR Αθηνών (από τη Χίο μέχρι την Κρήτη και από την Πελοπόννησο έως τη Λευκάδα). Επίσης, είχε αδυναμία επικοινωνίας φωνής μεταξύ των ελεγκτών και των πιλότων που πετούσαν εκείνη την ώρα, όπως επίσης αδυναμία επικοινωνίας με τα εγχώρια περιφερειακά αεροδρόμια αλλά και με τα γειτονικά αεροδρόμια της Λευκωσίας και του Καΐρου.
Οι κίνδυνοιΤο μπλακ άουτ στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας επαναλήφθηκε στις 12 Μαΐου στις 12.30 το μεσημέρι. Αυτή τη φορά για μισή ώρα. Και τα δύο μπλακ άουτ έγιναν σε ώρες χαμηλής κίνησης, ευτυχώς χωρίς συνέπειες. Υπάρχει όμως κίνδυνος νέου περιστατικού;
Η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας με έγγραφο της 12 Ιουνίου 2007 προς τον διοικητή της ΥΠΑ κ. Ι. Ανδριανόπουλο επισημαίνει: «Οι συνεχείς παρεμβολές στις συχνότητες της εναέριας κυκλοφορίας και οι διακοπές στα κυκλώματα του ΟΤΕ δημιουργούν σε καθημερινή βάση εξαιρετικά επικίνδυνες καταστάσεις για την ασφαλή διαχείριση των πτήσεων».
Το θέμα των μπλακ άουτ της εναέριας κυκλοφορίας απασχόλησε στις 18 Μαΐου 2007, λίγο πριν από το τριήμερο του Champions League, κοινή σύσκεψη αρμόδιων παραγόντων ΟΤΕ και ΥΠΑ, με επικεφαλής, αντίστοιχα από τους δύο φορείς, τους Σ. Εβανς, γενική διευθύντρια εταιρικών πελατών, και Β. Ηλιού, γενικό διευθυντή αεροναυτιλίας. Αποφασίστηκαν έκτακτα μέτρα αυξημένης επιφυλακής των βλαβοληπτικών υπηρεσιών και των περιφερειακών διευθύνσεων του ΟΤΕ, ενώ εκδηλώθηκε «μεγάλη ανησυχία για τα δύο γεγονότα λόγω του σύντομου χρονικού διαστήματος πραγματοποίησής τους καθώς και της έκτασής τους». Διαπιστώθηκε ότι χρειάζονται εκτός από τα κύρια και εφεδρικά κυκλώματα, τα οποία θα πρέπει να έχουν διαφορετική όδευση σε όλο το μήκος της διαδρομής τους. Ο ΟΤΕ αναγνώρισε την ανάγκη ανασχεδιασμού του δικτύου του και παρέπεμψε στις «εξελίξεις της δικτυακής υποδομής του» για τη χρήση σύγχρονων δικτύων οπτικών ινών που θα αντικαταστήσουν τα παλαιά συμβατικά καλώδια, με τα οποία εξακολουθούν να καλύπτονται οι ανάγκες.
Στην υπηρεσιακή σύσκεψη ο διευθυντής αεροναυτιλίας της ΥΠΑ «έκανε μνεία σε παρόμοιο συμβάν στο εξωτερικό, που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια ανθρώπινων ζωών». Προ μηνών συνέβη ανάλογο μπλακ άουτ στην Αργεντινή και οι διεθνείς ενώσεις πιλότων και αεροελεγκτών (IFALPA, IFALTCA) έβαλαν τη χώρα στη μαύρη λίστα της ασφάλειας των πτήσεων.
Οι κίνδυνοι από τις παρεμβολές ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών. Τι αναφέρει η έκθεση της ΥΠΑ.
Το φαινόμενο των παρεμβολών από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς τόσο τη χώρας μας όσο και γειτονικών χωρών «ενέχει κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων», τονίζεται σε εξαιρετικά επείγουσα έκθεση της ΥΠΑ προς το υπουργείο Μεταφορών, την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Εγγραφα-ντοκουμέντα αποκαλύπτουν ότι εξακολουθούν να είναι μακροσκελείς οι αναφορές παρεμβολών στις συχνότητες αεροναυτιλίας της ΥΠΑ. Το «μενού» έχει από διαφημίσεις μέχρι και λαϊκά, αραβικά ή τουρκικά τραγούδια.
Παράλληλα ανοίγει νέα πληγή στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας της Νότιας Ελλάδας, και ειδικότερα της Κρήτης, αφού εντοπίζονται συστηματικά προβλήματα στους εγκατεστημένους δέκτες της ΥΠΑ στο Μουστάκο Χανίων. Οι άλλες δύο πληγές παρεμβολών είναι στην περιοχή Θάσου και τα Ακαρνανικά Ορη. Ετσι το κέντρο ελέγχου της Αθήνας, ο πύργος του Ελληνικού, που ονομάζεται Κέντρο Προσέγγισης Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΠΑΘ), έχει προβλήματα επικοινωνίας σχεδόν με όλη την Ελλάδα.
Η έκθεση της ΥΠΑ (με την υπογραφή του πρώην διοικητή Π. Μανούσου) σημειώνει ότι οι παρεμβολές εμποδίζουν ή και καθιστούν αδύνατη την επικοινωνία αεροελεγκτών και πιλότων. Οι ενδείξεις των οργάνων πλοήγησης των αεροσκαφών αποκλίνουν από τις πραγματικές, με κίνδυνο να ακολουθήσουν λάθος κατεύθυνση.
Παράλληλα, περιορίζεται η χωρητικότητα του εναέριου χώρου και προκαλούνται καθυστερήσεις στις πτήσεις, ενώ επηρεάζονται και τα ραδιοβοηθήματα, με αποτέλεσμα τη μείωση εξυπηρετούμενων αεροσκαφών ανά αεροδρόμιο.
Η Πολιτεία, αναφέρουν ειδικοί παράγοντες, πολύ λίγα πράγματα έχει κάνει στο συγκεκριμένο τομέα. Ειδικά για την Αττική, παραμένει εξαγγελία των κυβερνήσεων η δημιουργία πάρκου κεραιών για να μπει τάξη στο χάος. Ωστόσο, έχουμε πολλές εκπομπές με υπερβάλλουσα ισχύ σε συχνότητες που μπλοκάρουν ή εκπέμπουν επιβλαβείς αρμονικές στις συχνότητες της ΥΠΑ, επηρεάζοντας και το διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει, διότι οι έλεγχοι της ΕΕΤΤ που εντοπίζουν και τιμωρούν κατά καιρούς ορισμένους παραβάτες δεν αρκούν. Για την οριστική επίλυση του η ΥΠΑ στην έκθεση της πρότεινε μία και μόνη λύση: «εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για αδειοδότηση όλων των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ανά την επικράτεια, σύμφωνα με τα οριζόμενα πρότυπα».
Του Αργύρη Δεμερτζή
Οι κίνδυνοιΤο μπλακ άουτ στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας επαναλήφθηκε στις 12 Μαΐου στις 12.30 το μεσημέρι. Αυτή τη φορά για μισή ώρα. Και τα δύο μπλακ άουτ έγιναν σε ώρες χαμηλής κίνησης, ευτυχώς χωρίς συνέπειες. Υπάρχει όμως κίνδυνος νέου περιστατικού;
Η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας με έγγραφο της 12 Ιουνίου 2007 προς τον διοικητή της ΥΠΑ κ. Ι. Ανδριανόπουλο επισημαίνει: «Οι συνεχείς παρεμβολές στις συχνότητες της εναέριας κυκλοφορίας και οι διακοπές στα κυκλώματα του ΟΤΕ δημιουργούν σε καθημερινή βάση εξαιρετικά επικίνδυνες καταστάσεις για την ασφαλή διαχείριση των πτήσεων».
Το θέμα των μπλακ άουτ της εναέριας κυκλοφορίας απασχόλησε στις 18 Μαΐου 2007, λίγο πριν από το τριήμερο του Champions League, κοινή σύσκεψη αρμόδιων παραγόντων ΟΤΕ και ΥΠΑ, με επικεφαλής, αντίστοιχα από τους δύο φορείς, τους Σ. Εβανς, γενική διευθύντρια εταιρικών πελατών, και Β. Ηλιού, γενικό διευθυντή αεροναυτιλίας. Αποφασίστηκαν έκτακτα μέτρα αυξημένης επιφυλακής των βλαβοληπτικών υπηρεσιών και των περιφερειακών διευθύνσεων του ΟΤΕ, ενώ εκδηλώθηκε «μεγάλη ανησυχία για τα δύο γεγονότα λόγω του σύντομου χρονικού διαστήματος πραγματοποίησής τους καθώς και της έκτασής τους». Διαπιστώθηκε ότι χρειάζονται εκτός από τα κύρια και εφεδρικά κυκλώματα, τα οποία θα πρέπει να έχουν διαφορετική όδευση σε όλο το μήκος της διαδρομής τους. Ο ΟΤΕ αναγνώρισε την ανάγκη ανασχεδιασμού του δικτύου του και παρέπεμψε στις «εξελίξεις της δικτυακής υποδομής του» για τη χρήση σύγχρονων δικτύων οπτικών ινών που θα αντικαταστήσουν τα παλαιά συμβατικά καλώδια, με τα οποία εξακολουθούν να καλύπτονται οι ανάγκες.
Στην υπηρεσιακή σύσκεψη ο διευθυντής αεροναυτιλίας της ΥΠΑ «έκανε μνεία σε παρόμοιο συμβάν στο εξωτερικό, που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια ανθρώπινων ζωών». Προ μηνών συνέβη ανάλογο μπλακ άουτ στην Αργεντινή και οι διεθνείς ενώσεις πιλότων και αεροελεγκτών (IFALPA, IFALTCA) έβαλαν τη χώρα στη μαύρη λίστα της ασφάλειας των πτήσεων.
Οι κίνδυνοι από τις παρεμβολές ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών. Τι αναφέρει η έκθεση της ΥΠΑ.
Το φαινόμενο των παρεμβολών από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς τόσο τη χώρας μας όσο και γειτονικών χωρών «ενέχει κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων», τονίζεται σε εξαιρετικά επείγουσα έκθεση της ΥΠΑ προς το υπουργείο Μεταφορών, την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.
Εγγραφα-ντοκουμέντα αποκαλύπτουν ότι εξακολουθούν να είναι μακροσκελείς οι αναφορές παρεμβολών στις συχνότητες αεροναυτιλίας της ΥΠΑ. Το «μενού» έχει από διαφημίσεις μέχρι και λαϊκά, αραβικά ή τουρκικά τραγούδια.
Παράλληλα ανοίγει νέα πληγή στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας της Νότιας Ελλάδας, και ειδικότερα της Κρήτης, αφού εντοπίζονται συστηματικά προβλήματα στους εγκατεστημένους δέκτες της ΥΠΑ στο Μουστάκο Χανίων. Οι άλλες δύο πληγές παρεμβολών είναι στην περιοχή Θάσου και τα Ακαρνανικά Ορη. Ετσι το κέντρο ελέγχου της Αθήνας, ο πύργος του Ελληνικού, που ονομάζεται Κέντρο Προσέγγισης Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΠΑΘ), έχει προβλήματα επικοινωνίας σχεδόν με όλη την Ελλάδα.
Η έκθεση της ΥΠΑ (με την υπογραφή του πρώην διοικητή Π. Μανούσου) σημειώνει ότι οι παρεμβολές εμποδίζουν ή και καθιστούν αδύνατη την επικοινωνία αεροελεγκτών και πιλότων. Οι ενδείξεις των οργάνων πλοήγησης των αεροσκαφών αποκλίνουν από τις πραγματικές, με κίνδυνο να ακολουθήσουν λάθος κατεύθυνση.
Παράλληλα, περιορίζεται η χωρητικότητα του εναέριου χώρου και προκαλούνται καθυστερήσεις στις πτήσεις, ενώ επηρεάζονται και τα ραδιοβοηθήματα, με αποτέλεσμα τη μείωση εξυπηρετούμενων αεροσκαφών ανά αεροδρόμιο.
Η Πολιτεία, αναφέρουν ειδικοί παράγοντες, πολύ λίγα πράγματα έχει κάνει στο συγκεκριμένο τομέα. Ειδικά για την Αττική, παραμένει εξαγγελία των κυβερνήσεων η δημιουργία πάρκου κεραιών για να μπει τάξη στο χάος. Ωστόσο, έχουμε πολλές εκπομπές με υπερβάλλουσα ισχύ σε συχνότητες που μπλοκάρουν ή εκπέμπουν επιβλαβείς αρμονικές στις συχνότητες της ΥΠΑ, επηρεάζοντας και το διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει, διότι οι έλεγχοι της ΕΕΤΤ που εντοπίζουν και τιμωρούν κατά καιρούς ορισμένους παραβάτες δεν αρκούν. Για την οριστική επίλυση του η ΥΠΑ στην έκθεση της πρότεινε μία και μόνη λύση: «εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για αδειοδότηση όλων των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ανά την επικράτεια, σύμφωνα με τα οριζόμενα πρότυπα».
Του Αργύρη Δεμερτζή
Ελεύθερος Τύπος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου